۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

میرحسین:محكومیت سركوب،ردساختارشكنی

عصر روز گذشته، مهندس میرحسین موسوی به منزل مهدی كروبی رفت تا ضمن احوال‌پرسی و دل‌جویی از ایشان بابت حوادث رخ‌داده در روز ۱۳آبان، درباره رفتارهای انجام شده با مردم و به‌خصوص زنان در این روز نیز با هم گفتگویی داشته باشند.

به گزارش”كلمه” ، درابتدای این دیدار موسوی، ضمن ابراز انزجار از رفتارهای انجام شده توسط نیروهای لباس شخصی، در روز ۱۳‌آبان، با آقای كروبی، گفت: «من از این حمله‌ای كه به شما شد بسیار متاثر شدم. اما رفتار شما، نشان‌دهنده اوج روحیه شجاعت و ایستادگی شما و مردم است». كروبی هم در پاسخ ضمن تشكر از این ابراز هم‌دردی، رفتار مردم را بسیار محبت‌آمیز توصیف كرد.

كروبی در ادامه گفت: ...من اعلام كردم كه روز ۱۳آبان می‌آیم. ولی هرجا هم مصاحبه كردم، گفتم كه مواظب باشید طوری رفتار كنید كه به كل نظام برنخورد و از روز قبل هم پیغام‌هایی آمد كه در مراسم شركت نكنید. بناست با شما برخورد شود و صبح روز حركت هم نامه‌ای ارسال شد از یك سازمان امنیتی، مبنی بر این‌كه گروه تروریستی ریگی قصد انجام عملیات انتحاری را دارند بدین جهت به محافظین گفتم هركس مایل نیست و احساس خطر می‌كند، مرا همراهی نكند. ولی من به‌خاطر عهدی كه با مردم مبنی‌بر شركت در مراسم كرده‌ام، باید حضورپیداكنم.

كروبی ضمن غیرمتعارف خواندن تعدادی از شعارهایی كه مردم می‌دادند، گفت: «یكی از استادان روز بعد این‌جا آمد و گفت از شعارهایی كه مردم می‌دادند من بی‌اختیار اشكم درآمد. ببینید این كسانی كه مردم را كتك می‌زنند، كار را به كجا رسانده‌اند كه مردم را تحریك به شعارهای افراطی می‌كنند. من هم واقعا نمی‌دانم كه این چه خدمتی است كه این‌ها دارند به رهبری می‌كنند. خب اگر این تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌شد، عده‌ای می‌آمدند و می‌گفتند مرگ بر آمریكا، عده دیگری هم بودند كه فریاد الله اكبر می‌دادند و همه‌چیز هم تمام می‌شد.»

مهندس موسوی نیز در این دیدار، در توصیف حضور مردم در روز ۱۳ آبان گفت: «وقتی صبح آن روز از خانه به سمت فرهنگستان هنر می‌آمدم، دیدم كه جلوی دانشگاه تهران، آن‌قدر نیرو چیده‌اند كه انگار لشگركشی شده‌است. با‌خودم گفتم اگر امروز حتی یك‌نفر هم بیرون نیاید، باز هم این نشان‌دهنده قدرت جریان سبز است.»

مهندس موسوی درباره برخورد لباس‌شخصی‌ها با وی گفت: «حدود ساعت ۹ صبح، تعدادی جلوی فرهنگستان جمع شدند و شروع‌كردند به شعاردادن. سپس تعداد زیادی موتورسوار لباس شخصی، جلوی هر دو درب فرهنگستان در خیابان ولی‌عصر و خیابان صبا را سد كردند كه مانع خروج من شوند و با بستن درب پاركینگ، كاری كردند كه من سعادت نداشته‌باشم كه به جمع مردم بپیوندم و در این اجر معنوی شریك بشوم.»

مهندس موسوی در ادامه افزود: « این افراد می‌خواستند با ممانعت از حضور من در میان مردم، قدرت‌نمایی بكنند، ولی در نهایت این مردم بودند كه قدرت‌شان را نشان دادند. این‌ها باید حق مردم را بشناسند. شركت در این تظاهرات چه ایرادی داشت؟ مردم می‌آمدند و آرام شعارهایشان را هم می‌دادند. پخش فیلم‌های این رفتارهای خشونت‌آمیز و حمله به مردم و باتوم‌زدن به سروپای خانم‌ها عاقبت خوشی نخواهد داشت.»

مهندس موسوی اضافه‌كرد: «این جنبش عظیم از ارزش‌های بنیادی دفاع می‌كند. می‌گوید دورغ نگویید و می‌گوید دروغ محكوم است، تقلب محكوم است. كسانی‌كه مردم را می‌زنند، فكر نكنند می‌توانند با ترساندن، مردم را خانه‌نشین كنند. اسلام به مردم یاد داده‌است كه در راه‌حق از چیزی نترسند. تصور این‌كه سركوب حلال مشكل است، اشتباه است. سركوب، شورش را از بین می‌برد ولی آن‌چه ما در كشور شاهد آن هستیم، شورش نیست. بلكه درخواست حقوق قانونی است.»

موسوی افزود: «شعارهای ساختارشكنانه، اغلب متاثر از خشونت نیروهای امنیتی است كه با ناجوانمردی به پیر و جوان و زن و مرد، حمله می‌كنند. مخصوصا حمله به زنان، اوج شكستن سنت‌های مرسوم جامعه ماست.»

موسوی گفت: «راه‌سبز، سركوب را محكوم می‌كند و خود نیز گرفتار خشونت نخواهد شد. همه مردم متوجه هستند كه سلاح ما، شعارهای مسالمت‌آمیز و عقلانی ماست. اگرچه دراین راه دچار خسارت هم بشویم. ما اجرای بدون تنازل قانون اساسی را می‌خواهیم. ما آزادی زندانیان سیاسی را می‌خواهیم. ما تضمین انتخابات‌های سالم را می‌خواهیم. ما تامین آزادی‌های مطبوعات و رسانه‌ها و آزادی عقیده و بیان را می‌خواهیم. اسلام دین منطق است. دین شكستن قلم‌ها و بستن فله‌ای روزنامه‌ها نیست. مردم ما تجربه تاریخی نصب گل به سر تفنگ‌ها را دارند. امروز هم گرچه مورد حمله قرار می‌گیرند، می‌دانند كه قدرت عقل و مسالمت، بر قدرت سلاح‌های گوناگون غلبه خواهد كرد.»

مهندس موسوی اضافه كرد: «علی‌رغم این صف‌آرایی نظامی-امنیتی غیرعادی، وسعت حضور مردم و پراكندگی آن در بیشتر نقاط تهران و بعضی از شهرهای كشور، نشان می‌دهد كه حضور مردم جنبه احساساتی ندارد، بلكه ناشی از دلسوزی و عقلانیت برای آینده كشور است.»

منبع: آینده

هیچ نظری موجود نیست: